На 21 ноември /петък/ в 18.30 ч. в Софийска градска художествена галерия на ул. „Ген. Гурко” № 1 на пресконференция ще бъде представен триезичен каталог „Николай Дюлгеров. Множествената художествена идентичност”, посветен на едноименната изложба. Неин куратор е Ирина Генова, автори на каталога са Джорджо Ди Дженова и Ирина Генова. Фотографията и дизайнът са на Надежда Олег Ляхова.
Експозицията беше представена на 7 ноември в Auditorium Parco della Musica в Рим, Италия и ще може да се види там до 7 декември т.г. Събитието е организирано от Министерството на културата и Министерството на външните работи на Република България, Посолството на Република България в Република Италия и Българския културен институт в Рим. Проектът се реализира в изпълнение на Комуникационната стратегия на Република България за Европейския съюз.
Експозицията беше представена на 7 ноември в Auditorium Parco della Musica в Рим, Италия и ще може да се види там до 7 декември т.г. Събитието е организирано от Министерството на културата и Министерството на външните работи на Република България, Посолството на Република България в Република Италия и Българския културен институт в Рим. Проектът се реализира в изпълнение на Комуникационната стратегия на Република България за Европейския съюз.
С участието на: Галерия Narciso, Торино; Galleria d’Arte Moderna e Contemporanea; GAM, Торино; Частна колекция на фамилия Дюлгерови;
Fabbrica, casa, museo Giuseppe Mazzotti, Албисола; Casa Mazzotti – Ceramiche Mazzotti,Албисола; Централната библиотека по архитектура на Политехниката в Торино; Нов български университет, София.
Николай/Никола Дюлгеров е живописец, дизайнер и архитект. Първоначално учи в Kunstgewerbeschule във Виена (1920), Neue Schule fur Kunst: der Weg в Дрезден (1922), Bauhaus във Weimar (1923), където общува с Johannes Itten. Участва в изложби във Виена (1920 и 1921), Дрезден (1922 – самостоятелна изложба и 1923 – групова изложба), Берлин (1922), София (1924 – самостоятелна изложба).
През 1926 г. се установява в Торино, Италия, където завършва Висшето училище за архитектура / Scuola Superiore di Architettura dell'Accademia Albertina (1932) и става част от групата на футуристите. С футуристката група Дюлгеров излага от 1928 година в: Biennale di Venezia (до 1936), изложби в Милано, Торино, Рим, Флоренция, Генуа, Париж (1931, 1932), Москва (1933), Атина (1933), Хамбург (1934), Берлин (1934), Ница (1934), Лион (1935), Истанбул (1935) и др.
Кариерата му на архитект и дизайнер започва с участия в изложби на футуристката и рационалистката архитектура в Италия (1928, 1931, 1932), с проекта и реализацията на Casa Mazzotti в Албисола, близо до Генуа (1934). Сред футуристките му реализации е вътрешното обзавеждане с алуминиеви плоскости на ресторанта Santopalato (Свещеният добър вкус) в Торино (1931).
Изложбата
Изложбата, замислена в България, е представена за първи път в Италия.
Тя е предвидена за улицата, за обитателите и туристите в големия град и подхожда за Дюлгеров, който влага своя талант в създаването на пространства на ежедневието.
Първото представяне на изложбата, посветена на Дюлгеров, е на открито, но не в улична среда. В Рим изложбата намери своето място на Аудиториума / Auditorium Parco della Musica при Националната музикална академията „Санта Чечилия”, проектиран от Ренцо Пиано през 1999 г. Творчеството на Дюлгеров е в различна от замисъла, но подходяща среда, която, наред с музикалните професионалисти и аматьори, се посещава и от любителите на съвременна архитектура.
Този начин на представяне позволява да бъдат изложени един до друг образи, които би било трудно да съпоставим като предмети.
Цялостната конструкция напомня „въртележка” с три лъча и предоставя пространства, които не са напълно обособени, а плавно преминават едно в друго и ни водят в нескончаемо движение. Динамичният профил на конструкцията, планът, напомнящ далечно самолетни витла, държат връзка с футурстичните художествени пристрастия на Дюлгеров.