По повод разпространено днес отворено писмо на група деятели на културата и общественици, в което те настояват за защита на културата, Пресцентърът на Министерството на културата заявява:
Министерството на културата възприема като откровена спекулация твърденията в писмото, че се унищожават културни институти. Въпреки кризата не е взето решение за закриване на нито един държавен културен институт.
В България има 41 държавни театъра, 2 държавни опери, 1 държавна оперета, 4 държавни оперно-филхармонични дружества, 3 държавни музикално-драматични театъра, 5 държавни филхармонии. За всички тези държавни сценични институти Министерството на културата осигурява необходимите средства за издръжка и заплати на колективите. По този начин Министерството на културата не само гарантира дейността на културните институти, но и тяхното развитие.
Министерството на културата заявява, че реформата в културата не означава оттегляне на държавата от издръжката на културните институти у нас. Твърденията в писмото, че ще се разпродават техните сгради и имущество, възприемаме като опит за манипулация на общественото мнение.
Целта на реформата е да гарантира такива условия за развитието на таланта, които да доведат до по-високо ниво на продукта в културата. Точно затова на работната група към Министерството на културата, в която са включени представители на творческите гилдии, са предложени за обсъждане различни модели, които са практика в европейските държави. Творците сами ще избират кой от моделите е най-подходящ. След това ще бъде изработен нов Закон за сценичните изкуства.
Що се отнася до твърдението в писмото, че „театрите не бива да излизат на пазара”, защото никъде по света нямало оперен или оперетен театър, който да „дава печалба”, Министерството на културата уточнява, че под никаква форма не се иска театрите и оперите да формират печалба. Излизането на пазара на културните институти означава съчетаване държавната финансова подкрепа за дейността им с реализирането на определен дял собствени приходи от творческата им работа и увеличаване на зрителската аудитория.
Наложително е да припомним, че в момента има културни институти, при които държавата осигурява 95 на сто от необходимите им средства, а делът на собствените приходи от продажба на билети е едва 5 на сто и дори по-малко.
Министерството на културата възприема като откровена спекулация твърденията в писмото, че се унищожават културни институти. Въпреки кризата не е взето решение за закриване на нито един държавен културен институт.
В България има 41 държавни театъра, 2 държавни опери, 1 държавна оперета, 4 държавни оперно-филхармонични дружества, 3 държавни музикално-драматични театъра, 5 държавни филхармонии. За всички тези държавни сценични институти Министерството на културата осигурява необходимите средства за издръжка и заплати на колективите. По този начин Министерството на културата не само гарантира дейността на културните институти, но и тяхното развитие.
Министерството на културата заявява, че реформата в културата не означава оттегляне на държавата от издръжката на културните институти у нас. Твърденията в писмото, че ще се разпродават техните сгради и имущество, възприемаме като опит за манипулация на общественото мнение.
Целта на реформата е да гарантира такива условия за развитието на таланта, които да доведат до по-високо ниво на продукта в културата. Точно затова на работната група към Министерството на културата, в която са включени представители на творческите гилдии, са предложени за обсъждане различни модели, които са практика в европейските държави. Творците сами ще избират кой от моделите е най-подходящ. След това ще бъде изработен нов Закон за сценичните изкуства.
Що се отнася до твърдението в писмото, че „театрите не бива да излизат на пазара”, защото никъде по света нямало оперен или оперетен театър, който да „дава печалба”, Министерството на културата уточнява, че под никаква форма не се иска театрите и оперите да формират печалба. Излизането на пазара на културните институти означава съчетаване държавната финансова подкрепа за дейността им с реализирането на определен дял собствени приходи от творческата им работа и увеличаване на зрителската аудитория.
Наложително е да припомним, че в момента има културни институти, при които държавата осигурява 95 на сто от необходимите им средства, а делът на собствените приходи от продажба на билети е едва 5 на сто и дори по-малко.